آب درمانی
رزرو وقت

هیدروتراپی (آب درمانی) چیست؟

فیزیوتراپی آکواتیک یا آبی که شامل تکنیک های آب درمانی می شود می تواند موجب کاهش درد، ایجاد آرامش در بدن و شل شدن عضلات، تحرک بیشتر مفاصل، تقویت عضلات، بهبود تعادل و هماهنگی رد بدن و همچنین ارتقاء میزان چابکی و سلامتی بدن شود

آب درمانی چگونه تاثیر خود را می‌گذارد؟

گرمای آب موجب باعث افزایش گردش خون در بدن می شود و با کاهش اسپاسم عضلانی، درد را تسکین می دهد. لازم نیست که بیماران برای انجام ورزش های مخصوص آب درمانی، شنا کردن بلد باشند. انجام ورزش های آب درمانی، معمولا یک مرحله ی ابتدایی در ورزش درمانی محسوب می شود که بعد از آن بیمار قادر خواهد بود ورزش های عادی را خارج از استخر انجام دهد. برنامه ی توانبخشی شما می تواند شامل تمریناتی برای حفظ چابکی بدن، بهبودی بعد از آسیب های ورزشی و یا عمل های جراحی ارتوپدی باشد. انجام یک سری تمرینات و حرکات اصلاحی که در استخر آب گرم انجام می شود، موجب احساس راحتی بیشتر بیمار شده و توانایی حرکتی او را افزایش می دهد و در همین حال، نیروی آب وزن بدن را کاهش داده و از مفاصل بدن حمایت می کند. طی انجام این حرکات اصلاحی می توان از مقاومت اب در برابر حرکت بدن، برای تقویت قدرت و ثبات عضلانی استفاده نمود.

• آب تأثیر آرامش بخش طبیعی بر افراد دارد
  • فعالیت‌های مبتنی بر آب به دلیل مقاومت در برابر آب، تمرینات عضلانی بسیار خوبی را ارائه می دهند
  • گرمای آب به عنوان یک تسکین دهنده درد بر مفاصل درد، درد پشت و درد معده عمل می کند
  • فعالیت در آب فشار کمتری به مفاصل وارد می‌کند زیرا وزن بدن پشتیبانی می شود
  • قرار گرفتن در آب می‌تواند باعث افزایش جریان خون و در نتیجه انتقال اکسیژن به سلول‌های مهم اندام‌ها و پوست شود
  • آب یک انتقال دهنده انعطاف‌پذیر است و تغییر دما (و حتی ایجاد مواد افزودنی یا مواد معدنی خاص) می‌تواند نتایج را به میزان قابل توجهی تغییر دهد.

یک نوع اثر دومینو در هیدروتراپی ایجاد شده است که در هر مرحله مزایای بیشتری ایجاد می‌کند. حرکت در آب گرم باعث افزایش جریان خون به عضلات، اندام‌ها و سطح پوست می‌شود. به نوبه خود، گردش خون به خوبی باعث تخلیه لنف می‌شود، که به خروج سموم کانال از بدن کمک می‌کند. این یک سیستم ایمنی قوی‌تر را ایجاد می‌کند، که به جلوگیری و کاهش ویروس‌ها و عفونت‌های باکتریایی کمک می‌کند. فواید هیدروتراپی تأثیر تجمعی دارد و مزایای سلامتی بیشتری در دوره‌های طولانی تر درمان دارد

با رها شدن عضلات در کنار تمرینات هدفمندی که با سرعت خود فرد انجام می شود ، شما میتوانید:

• تسکین درد را مدیریت کنید
  • قدرتتان بدست آورید
  • دامنه حرکت مفاصل خود را افزایش دهید
  • لاغر شدن
  • توانبخشی از جراحی ها و جراحات
  • توان بخشی آسیب های ورزشی
  • بهبود سلامت ذهنی

آب درمانی برای درمان چه مشکلات و بیماری هایی موثر است؟

بیماری ها و مشکلاتی بسیار زیادی هستند که انجام هیدروتراپی بر درمان آن ها تاثیر بسزایی دارد. برخی از آن ها عبارتند از:

کمر درد

سیاتیک

عدم ثبات ستون فقرات کمری

درد گردن

آسیب های ورزشی

تاندینوپاتی

مشکلات تعادل و همانگی اعضای بدن

درد شانه و بازو

آرتروز زانو و گردن

روماتیسم مفصلیو فیبرومیالژیا

اسپوندلیت آنکیلوزان

بیماری پارکینسون

سکته مغزی

فلج مغزی

درد کمرو درد لگن و پادر دوران بارداری

آسیب های مرتبط با کار یا آسیب ناشی از تصادفات ماشین

توانبخشی بعد از شکستگی استخوان ها

همچنین ثابت شده است که انجام فیزیوتراپی به روش آب درمانی در توانبخشی بعد از جراحی تعویض مفصل و جراحی ترمیم تاندون ها بسیار موثر است و علاوه بر تقویت عضلات و افزایش دامنه حرکتی مفصل، موجب کاهش درد بیمار می شود.

هیدروتراپی(آب درمانی) چقدر مؤثر است؟

هنگامی که تعدادی از بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید مزمن به یکی از چهار گزینه درمانی اختصاص داده شدند، افرادی که تحت درمان با هیدروتراپی قرار گرفتند پیشرفت چشمگیری نسبت به سه گروه دیگر نشان دادند. همچنین در آزمایشات بیماران مبتلا به آرتروز بسیار مؤثر بوده است.

چه کسی می تواند از این روش استفاده کند؟

هیدروتراپی یک راه حل گسترده و مناسب برای اکثر افراد است. اگرچه هیچگاه نباید از درجه حرارت بالای این روش در کودکان یا افراد مسن استفاده شود (هرگز کودک را در حمام سرد یا گرم قرار ندهید)، تقریباً همه افراد  می‌توانند از هیدروتراپی بهره ببرند: افراد مبتلا به ام اس، دیستروفی عضلانی، آرتروز، فلج مغزی، اوتیسم یا افرادی که بعد از تصادفات، سکته‌های مغزی، جراحی یا حوادث ورزشی توانبخشی می‌کنند، همه می‌توانند از لذت بردن و تقویت اثرات هیدروتراپی استفاده کنند. برخی از شرایط دردناک و مزمن مانند فیبرومیالژیا کمی درک شده است و بنابراین گزینه های درمانی محدودی دارند، اما بیماران توانسته اند از طریق هیدروتراپی درد آن را تسکین دهند.

موارد منع اجرای این روش درمانی

در صورتی که هر یک از شرایط زیر را دارید، نباید آب درمانی را انجام دهید:

ناپایداری فشار خون

دیابت کنترل نشده

تنگی نفس یا درد قفسه سینه در هنگام استراحت

در صورتی که به مشکلات ریوی مبتلا هستید، ممکن است در هنگامی که بدنتان کاملا در آب شناور است، فشار آب را روی دنده ها و قفسه ی سینه ی خود احساس کنید. اگر از آسم یا آنژین صدری رنج می برید، همیشه اسپری های خود را همراه خود بیاورید و در کناره ی استخر قرار دهید تا در موارد لزوم در دسترس شما باشند

طرح 5 جلسه

اقتصادی